Content marketing – co to jest i jak przyciągnąć klientów? Przykłady.
Content marketing, czyli po polsku „marketing treści” to termin, który stał się niezwykle popularny w świecie marketingu internetowego. Wiele firm, pragnąc zwiększyć sprzedaż czy świadomość marki, tworzy specjalne działy i stanowiska, odpowiadające za tworzenie wartościowych treści. Czym jest content marketing po polsku? Jakie są przykłady działań content marketingowych? Jak przyciągnąć klientów?
Co to jest content marketing?
Założenie content marketingu jest proste. Polega na promowaniu wartościowych treści, które znajdują się na Twojej stronie. Jest to więc połączenie zarządzania treścią (czyli strategii publikacji na Twoim blogu oraz całej witrynie) z narzędziami płatnej promocji PPC, takimi jak Facebook Ads oraz Google Ads. Pomagają one dotrzeć z Twoim przekazem do znacznie większej liczby odbiorców, jednocześnie robiąc to znacznie taniej niż przy wykorzystaniu tradycyjnych nośników reklamy (gazeta, radio, tv). Tworzony content powinien być zarówno odpowiedzią na nurtujące zapytania klientów, pojawiające się w wynikach wyszukiwania, jak i potwierdzeniem, że dany produkt lub miejsce w Internecie są tymi najwłaściwszymi. Oczywiście content marketing to również cała komunikacja, która odbywa się po zakupie lub wyborze usługi, od prostych komunikatów po dokonaniu transakcji, po newslettery, wsparcie posprzedażowe czy specjalne oferty.
Jak działa content marketing?
Content marketing to nie doraźne działania. To cała strategia komunikacji i działania będące podstawą oraz następstwem innych. Marketing treści przynosi na co dzień więcej korzyści, niż może się wydawać. Należą do nich:
-
Poprawia widoczność Twoich stron w Google
A co za tym idzie, zwiększa świadomość marki. Dobrej jakości content na stronie sprawi, że użytkownicy będą na nią częściej kierowani za pośrednictwem algorytmów Google. Co za tym idzie, będzie ona pojawiła się wyżej w wynikach wyszukiwania, a klienci zaczną kojarzyć Twoją markę.
- Monetyzuje organiczny ruch użytkowników
Co to oznacza? Użytkownik, który odwiedza Twoją stronę, może stać się Twoim klientem (dokonując zakupu towaru lub usług). Działania content marketingowe, np. prowadzenie firmowego bloga czy tworzenie spersonalizowanych newsletterów mogą być świetnym narzędziem do zmonetyzowania ruchu na stronie. Aby przypadkowo odwiedzający użytkownicy stali się leadami, czasami wystarczy jeden zachęcający tekst. Najczęściej jednak odwiedzający, który pierwszy raz pojawił się na naszej stronie, nie zdecyduje się od razu na zakup czegoś lub na skorzystanie z oferty. Czasami proces może trwać nawet kilka miesięcy. Lead nurturing to działania, które mają na celu budowanie relacje z klientem i stopniowe skłanianie go do skorzystania z naszej oferty. I w tym niezwykle pomocny jest content marketing.
- Buduje “ekspercki” wizerunek marki
Budowanie swojego internetowego wizerunku jako eksperta w danej dziedzinie to budowanie zaufania klientów. Chętniej bowiem korzystamy z usług osób lub firm, które wydają nam się autorytetami w danej dziedzinie. Jednym z zadań content marketingu jest więc tworzenie merytorycznie jakościowych treści, gdzie skomplikowane sprawy zostaną przedstawione w przystępny sposób.
Content marketing a Social Media
Wiele osób stawia znak równości między content marketingiem a social mediami. To błąd, choć w dobrze prowadzonej komunikacji marketingowej obie te dziedziny powinny się uzupełniać. Warto dostrzec fenomen mediów społecznościowych i potencjał, jakie ze sobą niosą. Obecnie to bardzo tani i skuteczny sposób dotarcia do olbrzymiej liczby klientów. Konto w serwisie społecznościowym to dla firmy własny kanał dystrybucji treści. Serwisy te w większości umożliwiają darmowe założenia konta, profilu czy fanpage’a. Oczywiście każdy kanał mediów społecznościowych ma swój własny sposób tworzenia i dystrybucji treści. Dlatego też inaczej wygląda komunikacja na Facebooku, inaczej należy prowadzić kampanię na Instagramie, a jeszcze inaczej należy budować wizerunek marki na Linkedinie. Ten ostatni jest nie tylko wizytówką firmy, pomagającą komunikować się z klientami, ale również platformą do wymiany wiedzy czy działań rekrutacyjnych.
Jak zwiększyć budowanie zasięgu w content marketingu?
Z jednej strony dobry content powinien obronić się sam, z drugiej – jeśli możemy to ułatwić, to dlaczego z tego nie korzystać? Płatne formy reklamy wspomagają działania content marketingowe, ułatwiając dotarcie do szerszego grona osób. Do najważniejszych form reklamy natywnej zaliczamy m.in. reklamy Google Ads (dawniej AdWords), artykuły sponsorowane na portalach branżowych czy posty sponsorowane w social media. Posty wrzucane wyłącznie na profil facebookowy z reguły docierają do odsetku osób, które polubiły dany fanpage. Płatne reklamy, czyli tzw. Facebook Ads, pozwalają budować zasięg, sprawiając że nasze posty, zdjęcia, infografiki czy video na pewno zostaną zauważone.
Content Marketing = kompleksowe działanie
Skuteczna kampania content marketingowa to zestaw kompleksowych działań w różnych kanałach dystrybucji, do których należą między innymi:
- blog;
- fanpage na Facebooku;
- profil na LinkedIn.
Wszystkie działania są procesem długofalowym, jednak w tym przypadku cierpliwość popłaca. Badania pokazują, że firmy mające bloga zyskują nawet o 50 % więcej klientów. Celem więc content marketingu jest przede wszystkim poprawa widoczności marki w Internecie, poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania w Google oraz większa świadomość marki. Nadrzędny cel jest jednak tylko jeden – pozyskiwanie nowych klientów. Podstawą do tego jest przede wszystkim określenie grupy docelowej i dysponowanie wartościowymi, odpowiednio skomponowanymi treściami. Drugim krokiem jest skonfigurowanie reklam w taki sposób, aby dotarły do potencjalnych klientów, przekonując ich do skorzystania z oferty.
Jak wygląda content marketing w praktyce? Przykłady.
O korzyściach płynących z content marketingu najlepiej pisać, posługując się konkretnymi przykładami. Teoretycznie tego typu działania mają na celu poprawić widoczność strony w Internecie, dotrzeć do odpowiednich odbiorców za pomocą reklam PPC, a w konsekwencji przynieść znacznie większy ruch użytkowników, których zamienisz na swoich klientów. Jak to wygląda w praktyce?
Poniżej znajdują się statystyki strony jednego z naszych klientów przed podjęciem działań związanych z content marketingiem. Jak widać, statystyki nie zachwycały. Wchodziło tam dziennie 10 użytkowników, 58 w ciągu 7 dni i 325 w ciągu 28 dni.
Wystarczyło 7 miesięcy, aby przy wdrożeniu odpowiednich praktyk podnieść ruch do 53 użytkowników dziennie, 423 w ciągu tygodnia i 1 477 w ciągu 28 dni. O tym, co konkretnie zrobiliśmy, przeczytasz dalej.
Jak content marketing wpływa na ruch organiczny?
W jaki sposób wyglądały statystyki związane z ruchem w rozbiciu na poszczególne kanały pozyskiwania? Struktura uległa diametralnej zmianie. Przed rozpoczęciem współpracy, najwięcej osób wchodziło poprzez bezpośrednie wpisanie adresu strony w wyszukiwarce. Na drugim miejscu znajdowały się wejścia z wyszukiwarki Google, a dopiero na trzecim – wejścia z kanałów społecznościowych, w tym przypadku Facebooka.
Jak content marketing wpłynął na strukturę pozyskiwania użytkowników? Poniżej wyniki po 7 miesiącach.
Jak działa content marketing w tym przypadku?
Wzrost wejść z kanałów społecznościowych (kanał Social), czyli w tym przypadku Facebooka, jest wynikiem kilku działań. Po pierwsze: wdrożenia innego sposobu prowadzenia fanpage’a. Po drugie: publikowania wartościowych treści. Po trzecie: uruchomienia szerokiej kampanii PPC, której łączny miesięczny budżet nie przekracza 600 zł.
Teraz przejdźmy do wejść z wyszukiwania organicznego (kanał Organic Search). Przez 7 miesięcy ruch ten zwiększył się o ponad 300 użytkowników. W jaki sposób to osiągnęliśmy? Po pierwsze: lepiej zorganizowaliśmy strukturę całej strony, zwłaszcza linkowanie wewnętrzne oraz powiązanie poszczególnych podstron. Po drugie: dodaliśmy tylko 3 wartościowe artykuły, które napisaliśmy w sposób odpowiadający na potrzeby potencjalnych klientów firmy.
Na uwagę zasługuje również to, co się wydarzyło w wejściach bezpośrednich (kanał Direct). Dzięki rozpoczęciu kampanii content marketingowej, zdecydowanie więcej osób zaczęło kojarzyć daną markę. Klienci dowiedzieli się o firmie i chcąc ją wyszukać, wpisują jej adres bezpośrednio do wyszukiwarki. Posługując się terminologią marketingową, zwiększyliśmy świadomość marki na rynku. Czyli: użytkownicy mówiąc „produkt” mają na myśli tą konkretną firmę.
Jak poprawić widoczność strony z content marketingiem?
Należy nadmienić, że ruch organiczny nie wziął się znikąd. Wzrost przypływu użytkowników z tego kanału jest spowodowany przede wszystkim lepszą widocznością strony internetowej w wyszukiwarce Google. Co to znaczy? Można ją wyszukać, wpisując więcej fraz. Przyrost indeksowanych słów kluczowych w TOP 3, TOP 10 oraz TOP 20 doskonale widać na raportach wykonanych za pomocą Semstorm.
Frazy w TOP 20
Frazy w TOP 10
Frazy w TOP 3
Współpracę z klientem zaczęliśmy w lutym, zaś pierwsze efekty było już widać w marcu. Największy wzrost widoczności nastąpił w sierpniu oraz we wrześniu. Jest to tym bardziej znamienne, że we wrześniu miała miejsce duża aktualizacja algorytmu Google. W takich momentach zazwyczaj wychodzą na jaw wszystkie błędy optymalizacyjne i można było się spodziewać okresowych spadków pozycji. Nic takiego nie nastąpiło, a co więcej – update algorytmu spowodował jeszcze większy wzrost widoczności strony w Google. Wniosek zatem jest prosty: działania content marketingu wpisują się w wizję rozwoju twórców Google.
Ile kosztuje content marketing?
Uzyskanie powyższych efektów osiągnęliśmy nakładem 1000 zł netto miesięcznie. Klient w cenie otrzymał od nas: sporządzenie 3 merytorycznych tekstów, optymalizację strony internetowej (poprawa indeksu prędkości, nadanie przejrzystej struktury i układu treści, a także stworzenie dedykowanych podstron), a także prowadzenie kampanii PPC z wykorzystaniem Facebooka. Całkowity budżet miesięczny wraz z reklamami wyniósł 1600 zł netto miesięcznie.
Podsumowanie
Celem poprawa widoczności marki w Internecie, poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania w Google oraz większa świadomość marki. Nadrzędny cel jest jednak tylko jeden – pozyskiwanie nowych klientów. Aby tak się stało, w pierwszej kolejności musisz prawidłowo określić grupę docelową. Następnie należy stworzyć unikalne i wartościowe treści, które będą w stanie przekonać Twoich klientów do skorzystania z oferty. Na koniec warto treści promować, a w tym celu należy prawidłowo skonfigurować reklamy, które skutecznie dotrą do potencjalnych klientów.
27 lipca, 2020 @ 8:09 pm
W dobie obecnego algorytmu i sztucznej inteligencji artykuły pisane pod roboty nie mają największego sensu – testowane, potwierdzone. Obecnie tylko wysokiej jakości treści, która dotrze do szerszego grona odbiorców odpowiednio rankuje, a dodatkowo jak wartościowy artykuł to i jest szansa, że ktoś naturalnie podlinkuje.
28 lipca, 2020 @ 1:27 pm
Toć przecież nasz artykuł o tym mówi i to samo powtarzamy we wszystkich wpisach na naszym blogu 😉