dobry copywriter

Wraz z pojawieniem się profesjonalnej reklamy, pojawił się również zawód copywritera, cieszący się coraz większym uznaniem w naszym kraju. Kim jest dobry copywriter? Czym się dokładnie zajmuje? Po czym poznać profesjonalnego copywritera? Zapraszam do lektury.

Nie tylko slogany i reklamy telewizyjne

Współczesny dobry copywriter jest już nie tylko osobą odpowiedzialną za tworzenie chwytliwych haseł reklamowych. Wraz z rozwojem internetu oraz content marketingu, obowiązki copywritera uległy również znacznemu rozszerzeniu. Dobry copywriter to ktoś, kto potrafi stworzyć zarówno slogany do kampanii reklamowej, jak i jest świetnym pisarzem z bogatym zapleczem wiedzy, dostarczającym profesjonalne artykuły branżowe. W końcu copywriter to także osoba znająca się choć w minimalnym stopniu na pozycjonowaniu, potrafiąca pisać wartościowe teksty SEO, zarówno z punktu widzenia czytelników, jak i robotów Google.

Bezbłędne posługiwanie się językiem pisanym

Od maili wymienianych z klientami do ostatecznie stworzonego tekstu. W trakcie całego procesu realizacji zlecenia, dobry copywriter powinien wyróżniać się nienaganną polszczyzną, stanowiąc wzór do naśladowania, zarówno pod względem stylu, jak i ortografii czy interpunkcji. Tworząc angażujące teksty powinien on również bawić się słowem, albowiem to różnego rodzaju gry słowne, błyskotliwe porównania czy oryginalne metafory pozwolą odróżnić dany tekst od szarej masy anonimowych treści. Ważnym elementem warsztatu copywriterskiego jest również umiejętne stosowanie języka perswazji oraz dostosowanie rejestru językowego do grupy docelowej. Pomocna jest również umiejętność dobrego wyszukiwania informacji (tzw. research) oraz przynajmniej podstawa wiedzy z zakresu SEO.

Sprawdź ofertę na copywriting SEO

Umiejętne wykorzystywanie narzędzi

Nawet najbardziej błyskotliwy warsztat językowy nie obroni się czasem bez dobrego zaplecza technicznego. Obecnie istnieje całkiem sporo narzędzi, które ułatwiają i systematyzują pracę copywriterów. Ich znajomość świadczy o profesjonalizmie danego wykonawcy. Jest to istotne szczególnie w przypadku tekstów internetowych, choć przydaje się również w tworzeniu tradycyjnych treści reklamowych. Najważniejszymi narzędziami są choćby programy sprawdzające długość tekstu, zauważające błędy, mierzące natężenie słowami kluczowymi etc.

Portfolio lub też doświadczenie

Dobry copywriter może pochwalić się listą przykładowych realizacji, bądź też doświadczeniem wyniesionym z pracy nad różnymi projektami. Jest to więc osoba dysponująca przejrzystym, starannie zaprojektowanym portfolio, w którym znajdziemy najważniejsze prace. Portfolio to miejsce, w którym dowiemy się, czy dany wykonawca ma doświadczenie w interesującej nas dziedzinie, jak również poznamy jego styl i język.

Odpowiednia wycena pracy

Odpowiednia stawka za wykonaną pracą to czynnik bardzo indywidualny, niezwykle różnie interpretowany. Są jednak pewne podstawowe wskazówki, które pozwolą nam odróżnić dobrego copywritera od reszty wykonawców. Jakościowy tekst wymaga czasu, zarówno poświęconego na pisanie, jak i na odpowiedni research. A jak wiadomo czas kosztuje. Dlatego też bądźmy ostrożni, podejmując współpracę z osobą, która za godzinę pracy życzy sobie 5 zł. Świadczy to z reguły o jej małym doświadczeniu, bądź braku znajomości tematyki, jak również o słabej jakości dostarczanych tekstów, pisanych praktycznie „na akord”.

Terminowość

Ostatnim puzzlem, tworzącym obraz dobrego copywritera jest terminowość. Wiąże się ona z zagadnieniem poruszanym w poprzednim akapicie. Terminowość bowiem to sztuka odpowiedniego oszacowania czasu potrzebnego na realizację zlecenia, jak również konsekwentne trzymanie się realizowanego planu. Podstawą jest tutaj szczere, uczciwe podejście do klienta. Szacując swój czas, profesjonalista potrafi wkalkulować również różnego rodzaju zdarzenia losowe, organizując swoją pracę bez szkody dla klienta. W skrajnych sytuacjach losowych, będzie w stanie także zaproponować rozwiązania zastępcze.

Dobry copywriter - jak go odnaleźć w tłumie?

Dobry copywriter to osoba, która potrafiła nas zainteresować swoją ofertą, wzbudzić zaufanie, jak i rozbudzić ciekawość. Nienaganny styl i bezbłędna pisownia to niezbędne minimum. Ważne jest również ogólne obycie w świecie, wszechstronne zainteresowania oraz umiejętność dopasowania języka do odbiorcy, w tym również do zleceniodawcy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *