Pozycjonowanie zmieniło swoje oblicze w ostatnich latach. Odwiedź nas w Słupsku i dowiedz się, jak to robimy!

Pozycjonowanie stron internetowych to branża, która w ostatnim czasie przeżyła spore zmiany. Sposoby, z których kiedyś chętnie korzystano, obecnie nie przynoszą już tak spektakularnych rezultatów. Najważniejszym czynnikiem determinującym zmiany w branży są częste aktualizacje algorytmu przez Google. Jak wygląda nowe pozycjonowanie? Jak to robić, by zapewnić sobie długotrwałe efekty?

Co się stało z Google?

Najważniejsze zmiany, do jakich doszło na przestrzeni ostatnich lat, to przede wszystkim wzrost znaczenia jakościowego contentu stron. Z punktu widzenia użytkowników jest to zbawienne, ponieważ oznacza mniej tzw. “SEO spamu” dostępnego w Internecie. Jeszcze kilka lat temu wpisując frazę np. “noclegi Łeba” otrzymywaliśmy w pierwszej 10 wyników same katalogi, które nie przedstawiały sobą żadnej wartości. Aktualnie sytuacja wygląda nieco inaczej, ponieważ częściej możemy trafić na strony firm oferujące noclegi lub artykuły z poradników na zadany temat.

Jak doszło do tych zmian?

Kamieniem milowym w procesie, który ostatecznie zmienił oblicze pozycjonowania stron internetowych, była sytuacja z 2009 roku. Wówczas Google zdecydowało o usunięciu informacji o Page Ranku z Narzędzi Webmasterów. Od tamtej pory rola tego współczynnika w ustalaniu ostatecznej pozycji w SERPach zaczęła systematycznie spadać. Obecnie jest on brany pod uwagę, jednak wiele wskazuje na to, iż jest to tylko jeden z decydujących algorytmów Google.

Nowe pozycjonowanie – jak to wygląda teraz?

Współcześnie pozycjonowanie stron internetowych wymaga tego, by brać pod uwagę wiele czynników. Page Rank oparty był w znacznej mierze o linkowanie zewnętrzne do witryny. Chociaż SEOwcom bardzo ułatwiało to pracę, to negatywnie odbijało się na wyszukiwaniu pożądanych informacji przez użytkowników. Konsekwencją była obecność w TOP 10 w SERPach bezwartościowych stron internetowych. W efekcie zmieniło się również oblicze branży, a co za tym idzie – wzrosły koszty świadczenia usług.

Sprawdź ofertę na copywriting SEO

 

Warto nadmienić, że obecny algorytm Google nie jest otwarty. Oznacza to, że tak naprawdę nie mamy wglądu do wszystkich współczynników, które decydują o ostatecznej pozycji w SERPach. Jedyną skuteczną nauką jest praktyka oraz uczenie się na własnych błędach. Bazując na własnym doświadczeniu można bez wątpienia stwierdzić, że duży wpływ na ranking strony mają następujące czynniki:

  • logiczna i czytelna struktura strony;
  • niskie współczynniki odrzuceń sesji;
  • wysoka konwersja zachodząca na stronie;
  • popularność rozumiana jako odwiedzalność strony;
  • teksty, które są wartościowe, unikalne i zoptymalizowane pod kątem SEO;
  • wysoki współczynnik CTR w organicznych wyszukiwaniach;
  • właściwa długość wszystkich danych meta – nagłówki, opisy itp.;
  • dane strukturalne (tzw. snippety);
  • właściwie dobrane opisy alt grafik na stronie;
  • indeks szybkości;
  • brak błędów typu 4xx;
  • właściwe określenie wersji www i bez www;
  • właściwe określenie wersji https:// i http://;
  • kompatybilność całej zawartości strony z wyszukiwanymi frazami;
  • zgodność lokalizacji użytkownika i firmy;
  • dobry profil linkowy (mix nofollow i dofollow);
  • widoczność strony w wynikach wyszukiwania;
  • wiek i historia domeny.

Czym grozi “złe pozycjonowanie”?

Warto mieć świadomość, że pozycjonowanie to proces, który nie zawsze przynosi szybkie rezultaty. Zwłaszcza, gdy strategia SEO obejmuje popularne frazy, zaś konkurencja pozycjonuje się na nie już od długiego czasu. Istnieją wprawdzie metody (w branży określane jako Black Hat SEO), które mogą przyspieszyć ten proces, jednak nie zawsze przyniosą długofalowe rezultaty. Nieumiejętne ich wykorzystanie może skutkować nałożeniem kar od Google. Zasadniczo można wyróżnić dwa następujące ich rodzaje:

  1. Filtr algorytmiczny – wynika z aktualizacji algorytmów Google. Tego typu kara może być efektem niedostosowania zawartości domeny do wytycznych poszczególnego algorytmu.
  2. Kary ręczne – czyli popularnie zwane “bany”. Najcięższe do usunięcia, skutkują tym, że strona jest praktycznie nie do odnalezienia w wynikach wyszukiwania (chociaż nie zawsze tak jest).

Najważniejszy jest użytkownik

W obliczu coraz częstszych aktualizacji algorytmów Google, należy uświadomić sobie jedną kluczową kwestię. Wszystkie zmiany dążą do tego, by promować w wyszukiwarkach strony jak najbardziej przyjazne użytkownikom oraz takie, które odpowiadają na ich zapotrzebowania.

Z tego punktu widzenia nowe pozycjonowanie można określić jako “odpowiedź na potrzeby odbiorców”. Chociaż Internet w dalszym ciągu nie jest wolny od SPAMu, to dotychczas poczynione starania przez Google przyniosły już wymierne rezultaty. Dlatego dobry SEOwiec to nie tylko osoba znająca najnowsze aktualizacje algorytmów. To przede wszystkim człowiek, który ma zmysł marketingowca i wie, czego użytkownik oczekuje.

Wyślij nam zapytanie

to nic nie kosztuje!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *